Markant person i national og international skisport er død.

Category: For Skiklubberne, Generel info, Nyheder

Mange årig drivkraft og frivillig leder i dansk og international skisport, Kirsten Lehmann har taget sit sidste stavisæt. 2. oktober sov Kirsten stille ind.

I mere end 45 år har Kirsten arbejdet med udvikling af national og international skisport. Kirsten var formand for Danmarks Skiforbund i 1993 & 1994, og sad i forbundets bestyrelse indtil 2000, som næstformand. International har Kirsten kæmpet for sportens udvikling, og var idekvinde til etablering af Lowlanders samarbejdet i 1960erne.

Hendes indsats fik officiel FIS anerkendelse ved etablering af FIS Lowlanders Komiteen, hvor Kirsten var første formand for denne internationale FIS komite. I FIS var Kirsten også medlem af den vigtige og magtfulde Langrends komiteen, og var uddannet TDer (FIS Jury). Som jury var hendes første store officielle opgave FIS jury til langrends VM i 1982, og to år senere jury til OL 1984 i Sarajevo.

Internationalt har Kirsten også arbejdet indenfor IBU, hvor hun ydede en kæmpe indsats for at sikre Danmarks og Grønlandske synspunkter blev hørt i IBU. I IBU & FIS regi husker man fortsat Kirsten Lehmann som den energifyldte dame, som med storpolitisk kløgt, fik sikret at Danmark fik en international idrætspolitisk platform.

Nationalt har Kirsten også været ankermand omkring langrendslandsholdet, hvor hun fungerede som teamleder og praktisk koordinator.

Bisættelsen vil ske fredag den 8. oktober kl. 13:00 fra Søllerød Kirke.

Ære være Kirsten Lehmanns minde.