Når man er af sted på en skitur, er der nogle ting som er vigtigt at man har styr på. Det drejer sig om både sikkerhed og forsikringer og så hvordan man opfører sig på pisten.

Sikkerhed
En ting der er vigtigt at huske når du er på ski er, at sørge for at udstyret er i orden. Sørg for at skiene er preppet inden du tager af sted. Det vil sige sørg for at skiene bliver efterset, at ridser og huller udbedres samt at de bliver vokset og kanterne slebet. Du kan eventuelt medbringe en diamantfil på turen så du kan slibe kanterne om aftenen efter turen.

Vi anbefaler, at du kører med hjelm og det kan være en god ide også at køre med rygskjold.

Når du er komme af sted på skiferie og er klar til at tage turen den ad pisten, så er det en god ide at varme op. Start langsomt op indtil musklerne er varme. Sørg for at få rigeligt med væske (ikke alkohol) og kulhydrater, det gør at kroppen kan klare en hel dag i den friske luft. Kør efter dit ski niveau, det vil sige vælg ikke pister der er svære end du kan håndtere nedkørslen og har overskud til at holde udkig efter andre skiløbere på pisten. Planlæg din ruten inden du kører ned ad pisten.

Hold øje med skiltningen på pisten. Derudover bliver der informeret om lavinefarer ved piste oversigten og liften. Så selv om du har et pistekort, så tjek for en sikkerhedsskyld lige poste oversigten inden du kører ned ad bjerget.

Husk forsikringen
Når du tager af sted på skiferie, er det vigtigt at have forsikringerne i orden.

Som medlem af en skiklub under Danmarks Skiforbund er du dækket af den kollektive idrætsrejseforsikring når du deltager på skiklubbens ture. Forsikringen dækker individuelle idrætsudøvere og hold, lønnede og ulønnede trænere og instruktører, andre ansatte, frivillige ledere og dommere under rejser og ophold i udlandet, når de sikrede personer er udsendt af en forening eller forbund på en idrætsrejse.

Læs mere om den kollektive rejseforsikring her

OBS  ‘Idrættens forsikringer’ bliver fra årsskiftet 2024 varetaget af af flere forskellige forsikringsselskaber. Læs mere her

Ansvarsforsikring
De italienske myndigheder har indført et krav om obligatorisk ansvarsforsikring, når man deltager i skisportsaktiviteter på de italienske skisportssteder. Italien er i forvejen et af de mest restriktive skisportsnationer, når det kommer til sikkerhed. Ansvarsforsikringen, som nu er blevet obligatorisk i Italien, hører under indboforsikringen.

Selvom alle på pisten har ansvar for at se sig for, tage hensyn og holde tilbage, så kan man utilsigtet komme til at ramle sammen med andre skiløbere. I faldet kan du komme til at skade andre skiløbere eller deres skiudstyr. Hvis du er skyld i skaden, så kan du blive gjort erstatningsansvarlig, og du kan blive præsenteret for en større regning til dækning af svie, smerte og skadet udstyr. Det er her ansvarsforsikringen kan hjælpe dig.

Færdselsregler
Hold god afstand til andre løbere på pisten. Dermed mindsker du risikoen for sammenstød med andre. Kør forsigtigt når der er mange mennesker eller trangt. Skiløberen med mest fart viger for den langsomkørende. Stop og stå altid i siden af pisten og hvor der er god oversigt. Skal du af en eller anden grund gå op eller ned ad pisten, så foregår det i kanten. Se altid op og orienter dig både opad og ned ad pisten inden du starter. Hav kontrol over skiløbet, planlæg din rute inden du kører ned ad pisten.

Det er vigtigt at respektere den lokale skiltning så hold øje og tal eventuelt med de lokale.

Se de 10 færdselsregler her.