Husk forsikringen på skiferien

Category: For Skiklubberne, Generel info, Nyheder

Når du tager af sted på skiferie, er det vigtigt at have forsikringerne i orden.

Som medlem af en skiklub under Danmarks Skiforbund er du dækket af den kollektive idrætsrejseforsikring når du deltager på skiklubbens ture. Forsikringen dækker individuelle idrætsudøvere og hold, lønnede og ulønnede trænere og instruktører, andre ansatte, frivillige ledere og dommere under rejser og ophold i udlandet, når de sikrede personer er udsendt af en forening eller forbund på en idrætsrejse.

Læs mere om den kollektive rejseforsikring her

Ansvarsforsikring
De italienske myndigheder har indført et krav om obligatorisk ansvarsforsikring, når man deltager i skisportsaktiviteter på de italienske skisportssteder. Italien er i forvejen et af de mest restriktive skisportsnationer, når det kommer til sikkerhed. Ansvarsforsikringen, som nu er blevet obligatorisk i Italien, hører under indboforsikringen.

Selvom alle på pisten har ansvar for at se sig for, tage hensyn og holde tilbage, så kan man utilsigtet komme til at ramle sammen med andre skiløbere. I faldet kan du komme til at skade andre skiløbere eller deres skiudstyr. Hvis du er skyld i skaden, så kan du blive gjort erstatningsansvarlig, og du kan blive præsenteret for en større regning til dækning af svie, smerte og skadet udstyr. Det er her ansvarsforsikringen kan hjælpe dig. Husk derfor at medbringe en kopi af din ansvarsforsikring når du står på ski.

Sæt dig derfor ind i de ti færdselsregler

FIS’s færdselsregler på ski og snowboard:

1. Hensyn til andre En skiløber skal respektere andre løbere og ikke udsætte dem for fare.
2. Kontrol af fart og adfærd En skiløber eller snowboarder skal altid være i kontrol. Fart og adfærd skal tilpasses færdighedsniveau, terræn, vejrlig, sigtbarhed og tæthed af trafik på pisten.
3. Valg af spor En bagfra kommende skiløber eller snowboarder skal vælge sit spor, så han ikke er til fare for de forankørende.
4. Overhaling En skiløber eller snowboarder kan overhale ovenom, nedenom, til højre og til venstre forudsat, at den langsomme får plads til alle sving og bevægelser, kontrollerede som ukontrollerede.
5. Start Inden løbet startes, genoptages efter standsning eller klatring op ad pisten, skal en skiløber eller snowboarder orientere sig opad og nedad for ikke at bringe sig selv eller andre i fare.
6. Standsning på pisten En skiløber eller snowboarder må aldrig standse på pistens snævre eller uoverskuelige partier med mindre det er strengt nødvendigt. Ved fald på snævre og uoverskuelige partier skal løberen fjerne sig fra området hurtigst muligt.
7. Til fods på pisten Hvis det er nødvendigt for en skiløber eller snowboarder at gå eller klatre opad eller nedad på pisten, skal dette foregå i pistens kant.
8. Skiltning En skiløber eller snowboarder skal respektere skiltningen i terrænet, påbud og advarsler.
9. Hjælp ved ulykker Enhver skiløber eller snowboarder er forpligtiget til at yde hjælp ved ulykker.
10. Identifikation  Enhver løber har pligt til at identificere sig i forbindelse med uheld, hvis det kræves – enten som impliceret eller som vidne. Ved uheld skal enhver skiløber eller snowboarder og ethvert vidne udveksle navne og adresser også selvom de ikke er involverede i uheldet.  En løber har pligt til at yde hjælp, hvis det er nødvendigt ved uheld på pisten – uanset om han er involveret i uheldet eller ej.