Danskere til Alliansloppet 2019

Category: For Skiklubberne, Generel info, Langrend, Nyheder, Rulleski

Lørdag den 17. august 2019 deltog 6 danske Københavns Skiklub-børn- og unge i verdens største rulleskiløb i Trollhättan i Sverige. Vi ankom til Trollhättan dagen før og nåede at se skatere køre om kamp på longboards ned af den stejle bakke, som også er den bakke, hvor vi i rulleskiløbet ruller modsat. Hele Trollhättan står på den anden ende i hele 10 dage med sport og mange andre forskellige arrangementer.

Vi boede på Scandia Hotel, og forholdene var helt i top, b.la. med en god morgenmadsbuffet, så vi om lørdagen kunne koncentrerer os om løbet. Københavns Skiklub-børnene skulle starte allerede kl. 10:00 i øsende regnvejr, men det ødelagde ikke humøret og alle viste stor engagement. Astrid Christensen viste klasse og vandt motionsdameklassen i 32 km’s løbet. Om eftermiddagen var løbet for voksne, så der var god mulighed for, at de forskellige generationer kunne følge hinandens løb. Alliansloppet er et meget velorganiseret løb, hvor alt fungerer virkelig godt.

12 årige Leonora Ishøi Rønhedes kommentarer om løbet: Jeg rullede én omgang, som er 16 km på 1:0, hvor der var en del modstand på grund af vandet på vejene. Jeg synes at Alliansloppet er et sjovt løb, hvor man både skal stage og gå diagonalgang. Det er dejligt, at der på skilte står hvor mange km man har kørt på ruten, så man ved hvor langt der er til mål. Der er mange der hepper på én og der er også god service ved depoterne. Når man kommer i mål står der en masse mennesker og kigger på, samtidig med at de hepper.

Før og efter løbet er det sjovt at gå rundt i boderne, hvor man kan få mange ting, fx slik, og ting der skal bruges i skolen. Vi var også i svømmebad på hotellet og prøvede deres fitnesscenter. Om eftermiddagen fik vi en lækker buffet med sodavand til. Derefter kørte vi hjem. Alliansloppet er altid en god oplevelse – jeg glæder mig til næste år.

Vi er alle taknemlige for den økonomiske støtte fra Vasafonden.

Desuden deltog adskillige danske rulleski- og langrendsentusiaster i Alliansloppet i Trollhättan i Sverige, som altid udmærker sig ved at være et hyggeligt og professionelt arrangement. Løbsruten er i den lange distance 48 km med tre omgange på samme bane. Ruten er udfordrende med bl.a. to solide stigningen, hvor en del får afprøvet deres diagonalgang. Det var muligt at rulle både 16, 32 og 48 km, og der var danske løbere i alle kategorier.

Vejret var ikke med løberne, da store dele af de afviklede løb foregik i regnvejr, men der var en god stemning og de ca. 40 danskere, hvor både børn, unge og voksne deltog, gik til opgaven med krum hals.

Børnene, de unge og de voksne der deltog i motionsklassen startede deres løb kl. 10:00. Den bedste danske i herreklassen på 48 km blev Martin Clemént fra Københavns Skiklub, mens Tina Wallenstrøm, Holte Ski blev bedste danske dame. I damemotionsklassen 32 km blev 16.-årige Astrid Christensen fra Københavns Skiklub en flot vinder.

Dame- og herreeliten blev sendt afsted omkring kl. 14 og i eliteledet var også Jon Bugge fra Københavns Skiklub som blev bedste dansker, hvor flere andre danskere i de efterfølgende led også udmærkede sig; bl.a. Anders Nielsen, også fra Københavns Skiklub, der kun var ca. tre minutter efter Jon Bugge.