AKD logo

Alpint Kraftcenter Danmark (AKD) etablerer ny base på Skistar’s Trysildestination i Norge!

AKD har indgået ny samarbejdsaftale med SkiStar Norge Trysil samt Trysil Rennskole. Dette giver forbedrede muligheder for udfoldelse og sportslig udvikling for ski-Danmark fra og med skisæson 2018/19.

Om AKD

AKD er en overbygningsorganisation indenfor alpin skisport som er etableret af danske skiklubber og støttet af Danmarks Skiforbund (DSkiF). Kraftcentret har eksisteret siden 2015 og er tiltænkt at understøtte klubber og skiløbere, der er engagerede i alpin konkurrencesport, og har egne vedtægter og økonomi, men agerer ud fra DSKiF´s overordnede målsætninger og vedtægter. Aktuelt består AKD af 5 medlemsklubber: Hobro Skiklub, Aarhus Skiklub, Holte Skiklub, Københavns Skiklub og Skiklubben Hareskov. AKD driver ungdoms- og junior/FIS-landshold, supporterer A-landsholdsløbere og har et rådgivende trænerudvalg og konkurrenceudvalg foruden en fastansat landstræner. AKD varetager afholdelsen af de danske alpine konkurrencer, og understøtter klubbernes arbejde med ski/raceteams og rekruttering til sporten. En klar målsætning er at udvide kredsen af race-engagerede skiklubber.

Såfremt din klub har spørgsmål omkring det at etablere sportslige ski/raceteams indenfor alpin skisport eller til AKD´s virke generelt er i meget velkommen til at kontakte flg. personer:

• Ole Mathiassen, træner i Århus Skiklub og AKD bestyrelsesformand (tlf. 61798330)
  • Søren Klint, mangeårig træner i Skiklubben Hareskov og med stor indsigt i overgangen fra klubmedlem-klubracer-ungdoms/juniorlandsholdsløber og berøringsfladen imellem klubber og AKD (tlf. 26809721)
  • Carsten Wexel, relativ ny aktiv forældre/holdleder omkring Skiklubben Hareskovs skiteam, og med helt aktuel viden om de udfordringer, der kan være i etableringen/driften af klubteams (tlf. 40904114)

Hvis din klub har spørgsmål til jeres muligheder for at gøre brug af samarbejdsaftalen, eller spørgsmål til AKD’s virke generelt er I meget velkomne til også at kontakte Ole Mathiassen.

Fælles meddelelse udformet sammen med Skistar og Danmarks Skiforbund til mere generel annoncering af de indgående aftaler er vedlagt.

Læs pressemeddelelsen her… (pdf)

Ole Mathiassen

Formand for AKD