4 skiløbere tildeles OL Scholarships frem mod vinter OL 2022

Posted by: Lene Svanebjerg
Category: Discipliner, For Skiklubberne, Generel info, Nyheder

Den internationale olympiske komite (IOC) uddeler i samarbejde med de nationale olympiske komiteer (DIF) legater til udøvere i sportsgrene, hvor sporten kan betragtes som en mindre idræt.

I den sammenhæng er ski kommet i betragtning, og det har været muligt i en årrække, at uddele disse Scholarships til skiløbere, som har ønsket at forfølge deres mål om at komme til OL i deres idræt.

Over tid har mange danske atleter haft glæde af denne ordning, så er et væsentligt bidrag til atletens økonomi og kan bidrage til en målrettet sportslig satsning.

Det er lykkedes at få tildelt IOC Scholarships til følgende skiløbere:

Ida Brøns, alpint Skiklubben Hareskov
Casper Dyrbye, alpint Skiklubben Hareskov
Marcus Vorre, alpint Hobro Skiklub

Samtidig er Ukaleq Slettemark, skiskydning i samarbejde med Grønlands Idrætsforbund og det grønlandske skiskydningsforbund blevet tildelt et scholarship.

Til grund for indstillingen og den endelige tildeling har ligget, at det er atleter, som vurderes at have stor chance for at kvalificere sig til OL, har en seriøs og professionel satsning og et resultatpotentiale, som er vurderet som tilfredsstillende af både Danmarks Skiforbund og Danmarks Idrætsforbund.

Vi ønsker de fire atleter stort tillykke med tildelingen af legatet og held og lykke med forberedelse hen mod OL 2022 i Kina.

Vi ønsker samtidig at takke Danmarks Idrætsforbund for samarbejdet omkring dette