Det bedste danske resultat ved alpin VM nogensinde

Category: Alpin, Generel info, Nyheder

En mere end godkendt debut i den danske fartdragt til Christian Borgnæs der med en flot 12. plads i alpin kombination kører sig til det bedste danske resultat ved VM nogensinde!

”jeg er både virkelig glad og virkelig stolt på Christians vegne og så glad for at han har valgt at køre for Danmark! Det bedste resultat nogensinde for Danmark! Det er virkelig vildt. Jeg er på vej derned, flyet skal til at lette og jeg glæder mig til, at fortælle ham selv hvor glade og stolte vi er over hans indsats. Jeg kommer til at synge med på musikken i radioen hele vejen, måske ikke i flyet men helt sikkert i bilen!”

Udtaler Formanden for Danmarks Skiforbund Anna Harboe Falkenberg på vej ind i flyveren som har kurs mod Frankrig og VM.

Christian er en del af den danske trup som består af 6 atleter – to kvinder og fire herrer. Resten af truppen slutter sg til Christian i næste uge, da de alle stiller op i de tekniske discipliner. Læs mere om atleterne her

Christian er født og opvokset i den kendte vintersportsdestination St. Anton am Arlberg som søn af Jens Borgnaes, den kendte danske skilærer/uddanner, og østrigske Margit. Hele hans liv har drejet sig om alpint skiløb, og igennem årene er han nået helt til toppen i verdens største skination, Østrig.

Østrig har altid haft det bedste landshold i alpin skisport, og at Christian har haft en fast plads i World Cuppen, viser at han er en alpin skiløber i verdensklasse. Bl.a. har Christian i 2021 fået en 18. plads i det sværeste storslalom løb i verden, nemlig klassikeren i Adelboden i Schweiz, og sammen med et flot Top 30 resultat i Kranjska Gora i Slovenien, gav det Christian en samlet 43. plads på verdensranglisten i 2021.

Efter store omstruktureringer i det østrigske skiforbund og nye træningsgruppe kompositioner, tog Christian en beslutning om at skifte til Danmark og fremover repræsentere Dannebroget på højeste scene i alpinskiløb. Og i slutningen af maj 2022 godkendte det internationale ski og snowboard forbund (FIS) at Christian Borgnæs kunne skifte nationalitet på sin FIS licens og fremover stille til start for Danmark. Inden skiftet til dansk licens har Christian de sidste 8 år været en del af det østrigske landshold, hvor han i 2021 og 2022 var en fast del af Østrigs storslalom World Cup hold.

I 2020 blev Christian østrigsk mester i både storslalom og super-g. og blev i 2020 østrigsk mester i storslalom, og to gange i karrieren har han kørt sig til World Cup-point i samme disciplin.

Stort tillykke og vi glæder os til at følge hele truppen videre i VM.

Fotos nedenfor er fra dagens konkurrencer og er taget af head coach Eric Stappers.