Vasaloppet 2023

Category: For Skiklubberne, Generel info, Langrend, Nyheder, Telemark

På søndag den 5. marts lyder startskuddet til det 99. Vasaløb! 15. 800 tilmeldte deltagere og millioner af tv-seere vil sammen opleve årets Vasaløb.

Der er 410 danskere tilmeldt til start i det 90 km lange historiske og legendariske motionsløb fra Sälen til Mora i Sverige. De Danske Vasaløbere har stået for at arrangere turen for 189 deltager fordelt på 19 danske skiklubber. 126 af af disse startede fredag eftermiddag turen med de fælles busser, overnatning og forplejning – resten har selv sikret transport og overnatning.

Håber alle får en god tur og en god oplevelse – vejret ser ud til at blive fint.

Blot til info så har De Danske Vasaløbere allerede sikret og startnumre til Vasa 2024 gennem Danmarks Skiforbund. Startnumre, rejse, logi eller dele deraf vil blive sat til salg i april. Mere info om det senere, så hold øje med Facebook gruppen De Danske Vasaløbere eller skiforbundets hjemmeside

Vasaløbets historie
Sidste år havde Vasaløbet 100-års jubilæum. Løbet er opkaldt efter Kong Gustav Vasa, som i 1521 flygtede fra den danske kong Christian 2. Løbet blev afholdt første gang i 1922. Under sin flugt fra den danske konge stoppede Kong Gustav Vasa i Sälen og vendte tilbage til Mora for at lede oprøret mod besættelsesmagten. Gustav Eriksson forenede til sidst riget og blev Sveriges første konge, bedre kendt som Gustav Vasa. Sälen er med andre ord ikke kun udgangspunktet for verdens største motionsløb, men også udgangspunktet for hele Sveriges historie. Siden løbets start har mere end halvanden million mennesker kørt nogle af Vasaløbene.

Fun fact:

• Siden 1922 har 612 472 Vasalløbs deltagere stået på ski efter endt Vasalopp.
  • Den gennemsnitlige sluttid for de 612 472 deltagere er 7.58.17.
  • I de 98 løb har de tilsammen kørt en distance, der svarer til 1.375 gange rundt om verden.
  • Omkring 3. 600 af de tilmeldte deltagere i 2023 repræsenterer 50 andre nationer end Sverige.
  • I løbet af de 98 år, Vasaløbet er blevet afviklet, har der været 85 gange minusgrader i starten.
  • Ekströms blåbærsuppe har været serveret i Vasaloppet siden 1958.
  • Hver deltager i hele Vasaloppets vinteruge drikker normalt godt 0,6 liter Ekströms blåbærsuppe – eller i alt 33.900 liter. Dertil kommer 28.000 liter Enervit sportsdrik, 11.900 liter grøntsagsbouillon og 3.100 liter kaffe.
  • Der bruges i alt 500.000 papirkopper til (som selvfølgelig går til genbrug).
  • Der spises knap 200.000 Vasalopps boller.
  • Under et Vasalopps udvikler deltagerne så meget energi, at det ville være nok til tændte 221.000 60-watts pærer. Det svarer til 884.000 lavenergilamper (15 W) eller omkring 2 millioner LED-lys.

Vil du vide mere – følg linket: https://vasaloppet.se/…/fakta-statistik-nyheter-och…/

Du kan se Vasaløbet fra klokken 8.00 på Svt1 https://www.svtplay.se/vasaloppet

Kender du en der deltager i løbet, så kan du downloade en App og følge personen samtidig med at du ser løbet i fjernsynet.

Hent Appen via
Google Play