Hvilket fantastisk punktum, for alpin DM-ugen, FM-DM 2023 slalom

Posted by: Kenneth Bøggild
Category: Alpin, Nyheder

Som den helt store FM-DM-finale stod det på afviklingen af mesterskaber i slalom. Den absolut mest tekniske udfordrende disciplin.

Som de foregående dage så blev løberne igen mødt af fantastiske betingelser. 8 graders frost, vindstille og høj blå himmel. De mange frivillige havde været rigtig tidligt oppe, så banen stod klar til den tidlige besigtigelse.

Først konkurrence var i langbane, for alle U14 og ældre løbere, som efter den grundige besigtigelse kørte første gennemløb. Qua den hårde frost og den superkompakte, ja nærmest is belagte piste så holdt banen fint på trods af de mange deltagere.

Efter U14 og ældre havde afsluttet deres første gennemløb så var det tid for U12 og yngre til at køre deres løb, dette i en lidt kortere banen, forsat på den stejle sorte piste, og som hos de store på en knaldhård nærmest iset piste. Men via en grundig besigtigelse, god teknik og den rette indstilling til skiløbet, ja så var det tydeligt at de unge løbere løberne nød de fantastiske betingelse.

Alle U12 og yngre løbere kørte to gennemløb i træk, så at de efter knap en times effektiv konkurrence tid havde alle de yngste løbere kørt begge deres gennemløb.

Herefter var det tid for U14 og ældre til deres andet gennemløb. Banen var igen sat rytmisk, og så den udnyttede bakkens forløb optimalt.

I mål området var stemningen i top. Medlevende speak, live interview af løberne, samt rigelig udlodning af fine gaver fra Steep and Deep. At så solen bagte ned far en skyfri himmel gjorde ikke oplevelsen værre.

Som det helt rigtige punktum for den alpine DM-Uge blev konkurrencer afsluttet med præmie overrækkelse i mål området, efter de sidste løbere var kommet i mål.

DM-Ugen 2023 har været enestående, fantastiske vejrforhold, mange løbere, og et super engagerede målområde, specielt under de tre afsluttende Forbundsmesterskabsdage hvor klubberne var rigt repræsenteret.

På bakken var det, specielt under den afsluttende del under afviklingen af Forbundsmesterskaberne, stor opbakning fra forældre til at hjælpe til, skrænse banen, fungere som banedommer, måldommere, ja i det hele taget gå til hånde hvor der var behov. Superherligt at opleve klubberne og FM-DM forældrenes store opbakning til konkurrence afviklingen.

Se resultater fra slalom, FM-DM U12 og yngre her:

Se resultater fra slalom, FM-DM U14 og ældre her:

Se billeder fra slalom, FM-DM U12 og yngre her:

Se billeder fra slalom, FM-DM U14 og ældre her:

Se resultater FM-DM kombineret U12 og yngre her:

Se resultater FM-DM kombineret U14 og ældre her: