DM i rulleski lang – Interview med Bjarne Rasmussen

Posted by: Nikolaj Vang
Category: Forside slider, Interview, Konkurrence, Nyheder, Rulleski, Rulleski

Den 29. september afholdes DM i rulleski lang og Kongeløbet 2024, et af ​​årets største begivenheder inden for rulleskisporten. Holte Skiklub står bag arrangementet, som samler rulleskiløbere fra hele landet. I den anledning har vi talt med Bjarne Rasmussen fra Holte skiklub, om forventningerne til løbet, hvad deltagerne kan se frem til, og hvad der gør rulleski så interessant.

Hvad gør rulleski så fedt?

For os, der elsker langrend, er rulleski en fantastisk alternativ træningsform, som næsten fuldstændig efterligner langrendets bevægelser.

“Det bedste ved rulleski er, at det er en sport, man stort set kan dyrke hele året rundt, uanset om vinterens sne udebliver. “

I Danmark er der gode muligheder for at træne på rulleski, både på de mange cykelstier og de faste, jævne grusstier, der findes i skovområderne. Det gør sporten tilgængelig for de fleste, uanset hvor man bor, og giver langrends løber mulighed for at holde formen ved lige og forberede sig til vintersæsonen, selv i de varme sommermåneder. Samtidig giver rulleski en unik træningsoplevelse, hvor du kan nyde naturen, udfordre dig selv på forskellige typer terræn og opbygge både styrke og udholdenhed. Det er en sport, der kombinerer glæden ved langrend med friheden til at træne, når det passer dig.

Kan du kort beskrive ruten af DM rulleski?

Arrangementet er et 3-delt event hvor man både kan dyste i DM i fri stil, Forbundet mesterskaber i aldersklasser i både fri og klassisk.

Der er også mulighed for at deltage i Kongevejsløbet, 45,2 km i klassisk stil, seedningsløb til Vasaloppet 2025, som er åben for alle.

Hvordan kommer den planlagte rute til at se ud?

Ruten er en smuk naturrute langs Hørsholm Kongevej, hvor man kan nyde den flotte udsigt og de grønne omgivelser undervejs. Den 6,4 km lange ud-og-hjem rute løber på Hørsholm Kongevej, som afspærres for al øvrig trafik fra kl. 10.30 til 16.00, hvilket sikrer en tryg og uforstyrret løbsoplevelse. Ruten er både udfordrende og kuperet, hvilket vil teste selv de mest erfarne løbere.

Starten og det sydlige vendepunkt vil være ved Hørsholm Kongevej nr. 51, mens det nordlige vendepunkt ligger lige syd for krydset ved Høsterkøbvej-Gøngehusvej. Målet er strategisk placeret på en bakketop 400 meter nord for det sydlige vendepunkt, hvilket sikrer en intens afslutning på løbet – perfekt for dem, der søger en ekstra hård finish!

Hvad gør det til en spændende og sjov oplevelse at deltage i DM i rulleski lang?

Konkurrencerne er ikke kun for den absolutte elite, men også for alle aldersgrupper og niveauer. Ved forbundsmesterskaberne konkurrerer der i aldersklasser, og i Kongevejsløbet stræber mange deltagere efter at sikre sig en bedre startplads i Vasaloppet.

“Det, der gør det til en spændende og sjov oplevelse, er, at man møder folk med samme passion for rulleski og langrend fra hele landet, samt fra Sverige og Norge. “

Løbet foregår på en “frem-og-tilbage”-rute, hvilket betyder, at man ofte ser de andre deltagere, hvilket skaber en god og motiverende stemning undervejs. Efter løbet er der en hyggelig, fælles afslutning med medaljeoverrækkelse, hvor der også er mad og drikke samt en spændende lodtrækning om fine præmier.

Som noget helt særligt i år startes løbet af den danske alpin løber Sophie Fjellvang-Sølling. Som den første danske kvinde deltog hun i Ungdoms Vinter-OL i 1997, og derefter fulgte mange år med succes inden for alpine discipliner, herunder 16 guldmedaljer fra Danmarksmesterskaberne.

Læs mere og tilmeld dig her.